Vi har vært på gjeterhundkurs i helgen

I helgen har jeg vært på gjeterhundkurs på Kløfta med Alexander Strøm som instruktør. Vi var 8 stykker på kurs, og hvert fall 6 av de andre var skikkelig «lydighetstanter», så jeg fikk litt prestasjonsangst for jeg vet hvor «lydig» Qrutt var på sauen sist. Men jeg fant fort ut at når det gjelder gjeting er vi alle like: dvs. ørene virker relativt dårlig til tider 😉 Og for en hyggelig gjeng!

Jeg gikk annenhver gang med Timmy og Qrutt. Og som med alt annet er de veldig ulike også her, så jeg måtte omstille hjernen mellom hver hund. Timmy var seg selv lik og hører bra på meg og jeg syntes det er enkelt å styre han. Men han må lære seg at det er ingen grunn til å ville dø selv om han får en «hard» liggkommando. Han må forstå og erfare at med en gang han takler presset fra meg og gjør som jeg sier så er det lys i tunnelen og gøy, som Alexander sa. Og det skjønte han mot slutten.

Qrutt grudde jeg meg litt til å ta ut for sist gang var det ikke mulig å nå igjennom med en del ting. Han bare løp og løp og nektet å legge seg, komme eller avslutte. Han har definitivt modnet litt i toppen og mer lydig på mange områder og han tok press veldig fint og hørte ganske mye. Det som fortsatt hang igjen var når han kom ned til kveet og fikk beskjed om å legge seg, da satte han i gang å løpe som en vind rundt og rundt så vi ikke skulle få tak i han igjen: han var ikke ferdig med de sauene! Lærte noen avskjæringsteknikker og måtte bli en smule forbanna et par ganger før han hørte, så det der må jeg bare plukke av han, for det er ikke gøy. Og langline visste han når han hadde på seg og ikke. Han må lære seg at han må høre på meg, hvis han skal få tilgang til sauene.

Det regnet hele lørdagen og mye av søndagen, så ble ikke noe særlig bilder, men noen ble det når Tom Andre kom opp med tørre klær på søndag. Alle er av Q og det er ikke så mange fordi jeg tror TA ble helt satt ut av forferdelse over at Q kunne være så ulydig at han glemte å ta bilder… 😛

– «Meg for dere aldri tak i!!»

– «Okai, da, sinnamor, jeg blir liggende…»

-«Oh, hello, søta! Så du hvor god jeg var til å gjete de sauene? Og hvor høy og mørk jeg er?» 

Border Collier på rekke og rad. Her mangler det en god del av de som var der. Vi har verdens fineste hunderase! Så mange samlet på samme sted, både hannhunder og tisper (og ei med løpetid) og ikke noe bråk, knurring eller videre interesse overfor hverandre. Bind åtte andre raser langs et gjerde på den måten og se hva som skjer… (var det raserasist du kalte meg, Tina…? 😉 )

Sånn ligger Qrutt i dag, mandagmorgen. Det lover jo godt for bronsemerkeprøven i kveld. Som jeg gruer meg så mye for at jeg ikke har sovet i natt. Jeg vet at han ikke er helt moden for prøven enda med tanke på slalomen, som kan være vrien når han kommer i fart fra et annet hinder, og jeg skal klare å «få tak i» han og hjelpe han så han starter ved riktig pinne, og derfor sa jeg eplekjekt at jeg bare skal prøve og ta det som trening både for han og meg (som helst ikke vil møte opp på noe som helst før vi kan det i blinde), men angrer litt på det nå kjenner jeg 😉

 

Legg igjen en kommentar

