Hundetrening «bare» en hobby?

Jeg har hatt hund på hjernen i ti år, og i stedet for å stabilisere seg blir det bare verre og verre. Det er nok bare å konstantere: Jeg er et hundemenneske! I disse ti årene har det vært oppturer og nedturer i fohold til hundetrening. De første årene trente jeg Victor (Rhodesian Ridgeback) og jeg må ha vært selvpiner som helt uerfaren turte å melde meg på LP 1 med en så ustabil hund. Og debuten gikk som det måtte: rett i dass! Nullene regnet, hunden ga F*** og dommeren var arrogant, og det hele endte med at jeg løp gråtende til bilen. En real nedtur. At jeg bare et drøyt år senere skulle stå glisende på toppen av pallen med Timmy var en opptur.

Og sånn fortsetter det. Den ene dagen har jeg verdens beste hund, jeg er en dyktig fører og det er landslaget neste, og neste dag har jeg bare lyst å legge alt som har med hund å gjøre på hylla for jeg er ubrukelig, og hunden har Downs syndrom. Jeg er rett og slett en bipolar hundetrener.

Forrige tirsdag var en typisk nedtur. Partitreningen hadde flyttet inn i hallen igjen, og det var mange nye hunder der: og Qrutt? Jo, han var så høyt oppe at ingen ting fungerte. Jeg fikk ikke kontakt med han, han hadde aldri hørt om slalom før, og da det ble vår tur til å gå banen: løp han som en tornado rundt, og jeg som allerede var blitt usikker og lei greide ikke å føre eller belønne riktig, og stod som en apatisk tosk og følte meg som klassens ufrivillige klovn. Etter trening marsjerte jeg ut i bilen, hunden skulle selges på Finn.no og jeg skulle slutte med alt som hadde med hund og gjøre, for det talentet manglet jeg fullstendig. Enden på visa var at jeg satt hylgrinende i bilen utenfor Mc Donalds med munnen full av vonde hamburgere, og der i et lite klart øyeblikk slo det meg at hundetrening ikke bare er en hobby; det er blodig alvor!

Dagen etter gikk forøvrig slalomen helt supert igjen, og alt var glemt…  🙂

 

Legg igjen en kommentar

