Agilitykurs med Nina Hansen

I helgen har Qrutt og jeg vært på hinderføringskurs med Nina Hansen på Vinstra. Dro sammen med Tina og Emil, og har hatt et super helg med hundetrening, snø, kaldt og klart vær (-13 grader), middag med de andre deltakerne på lørdag, verdens mest primitive campinghytte, mange Espaboller, og mange nye inputs. For å oppsummere helgen og hva jeg skal tenke videre på, skriver jeg det ned her. Det er bare for min egen del så jeg ikke skal glemme, og antageligvis ikke så gøy for andre.

GRUNNTRENING: Det har vi hørt om før, men det går liksom litt i glemmeboka i iveren etter å trene baner og kombinasjoner. Qrutt må bli sikker på å kunne sendes i tunnel fra alle ulike vinkler. Vi har en god fremadsending, men når vi kom bak tunnelen og Q skulle søke ned i tunnelen selv mens jeg holdt meg på riktig linje da var det vanskelig. Han kunne ikke fatte at han skulle løpe alene ned dit og at inngangen faktisk var der nede! Lettere å hoppe over tunnelen da 😉

LESE LINJER I BANEN: Ja, der har jeg en real jobb foran meg. Ser stort sett linjen fra hinder 1 til 2 og etter det løper jeg unødvendig mye, i stedet for å kunne sende Q og planlegge bedre for å unngå nesten-kræsjer, snurrer og forvirret hund.

FØRING: Jeg er helt håpløs på å vise riktig uten for mye armer og ben. Sånne elegante «glidende» foranbytter, lang og kort arm, og å løpe rett frem uten mye ekstra er helt ukjent for meg… Og armen kan ikke være med inn i tunnelen eller hjulet 😉 Men jeg vet at når jeg får dette mer inn i kroppen vil følelsen min på banen endre seg. Jeg føler ofte at banene våre blir veldig hektiske og litt paniske, og slettes ikke rolige og behersket som mange andre gjør det. Som Nina påpekte: både Qrutt og jeg stresser oss opp og mister litt hodet begge to underveis. Så sant som det er sagt. Selv om jeg faktisk mistenker at jeg mister hodet mer enn Qrutt 😉

Nina har et mantra: «Belønn det du vil ha, i den retningen du vil ha det». Belønne det jeg vil ha er jeg ganske flink til. I den retningen jeg vil ha det, tenker jeg aldri på… Så det skal jeg ansolutt ha i bakhodet.

Et veldig bra kurs, og både Q og jeg sloknet kl 21.30 da vi kom hjem 😉

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

